fbpx
Acasa LifestyleCarieră Conceptul flow susține performanța. Ce este și cu ce te ajută

Conceptul flow susține performanța. Ce este și cu ce te ajută

Autor: Alexandra Ion
0 comentariu 155 vizualizari 12 minute timp estimat

În ultima vreme, conceptul flow a devenit un termen uzual în psihologie, mereu legat de ideea de performanță. Cu sensul de flux sau curgere, este principiul care pune accent pe starea de spirit care-i permite minții și sufletului să se simtă libere și nelegate.

Te-ai simțit vreodată scufundată complet și deplin într-o activitate? Ai uitat atunci de lumea din jur, concentrându-te doar pe ce se întâmplă aici și acum? Poate făceai ceva ce-ți place, de exemplu cântat sau sport, și nu ți-ai dat seama cum trece timpul? Dacă ai răspuns cu da la aceste întrebări înseamnă că ai trăit o stare de flow.

Conceptul flow. Ce este și cum este definit

Flow sau flux este una dintre cele mai plăcute stări de fapt: este o stare în care suntem prezenți 100% în momentul acum și putem fi creativi, productivi și fericiți.

Conceptul flow a fost introdus și dezvoltat de psihologul Mihaly Csikszentmihalyi și se referă la starea mentală în care o persoană este complet absorbită într-o activitate, cu o concentrare profundă și o implicare deplină. Această stare este adesea asociată cu o senzație de bucurie, înaltă performanță și pierderea percepției timpului.

Mihály Csíkszentmihályi, psihologul creditat cu introducerea și popularizarea acestui concept, oferă poate cea mai bună definiție a stării de a fi în „flow„. El spune: „A fi complet implicat într-o activitate, de dragul ei. Egoul dispare. Timpul zboară. Fiecare acțiune, mișcare și gând urmează inevitabil din cel precedent și îți folosești optim abilitățile“.

Idei similare se regăsesc, în ce privește descrierea acestei stări de grație, în literatura budistă, taoistă și hindu. Mai simplu spus, fluxul este „senzația holistică pe care o simt oamenii când acționează cu o implicare totală“.

bucuria de a face ce iti place sa faci

Cinci amăunte conceptuale te vor ajuta să înțelegi ce înseamnă flow

1. Concentrare și implicare totală. Flow-ul apare atunci când o persoană se angajează într-o activitate care oferă un echilibru între provocare și abilități. Este o stare în care timpul dispare, iar atenția este direcționată complet către ceea ce se întâmplă în prezent.

2. Pierderea percepției timpului. În timpul flow-ului, persoana nu este conștientă de sine sau de lumea din jurul ei. Totul se reduce la activitatea în sine, iar timpul pare să zboare sau să se dilate. Orele pot părea minute, iar minutele pot părea ore.

3. Feedback imediat și clar. Flow-ul este alimentat de feedback-ul imediat pe care-l primește individul din activitatea respectivă. Acest feedback clar îi permite să-și ajusteze continuu acțiunile pentru a se potrivi cerințelor activității și nivelului său de abilitate.

4. Scopuri clare și obiective înalte. Persoanele intră în flow atunci când se angajează în activități care au un scop clar și obiective înalte, dar care sunt totuși realizabile. Aceste activități oferă provocări adecvate abilităților individului, ceea ce stimulează creșterea și dezvoltarea personală.

5. Experiențe subiective și individuale. Experiența flow-ului este subiectivă și poate varia în funcție de individ și de activitatea în care este implicat. Ceea ce poate induce flow pentru o persoană poate să nu funcționeze pentru alta. Este important ca fiecare individ să-și identifice propriile sale activități și condiții care îl ajută să intre în această stare de flux optim.

👉 Somatizarea emoțiilor. Ce este și cum se manifestă

Teoria și psihologia asociate de conceptul flow

Csíkszentmihályi și Jacob Getzels studiau procesele creative în anii ’60, atunci când au dat peste teoria fluxului. Csíkszentmihályi urmărea un artist la lucru și a observat cât este de concentrat și de ce mare persistență dădea dovadă, uitând de orice altceva, în ciuda disconfortului, oboselii și foamei. Dar, după ce a terminat tabloul, pictorul și-a pierdut orice interes față de opera terminată.

Csíkszentmihályi a studiat și a observat natura subiectivă a acestui fenomen și la dansatori și jucători de șah. A devenit evident pentru el că starea de flow era adusă în scenă de două elemente-cheie: scopurile și feedbackul.

O stare optimă de flow se crea când oamenii rezolvau probleme care îi solicitau, dar nu extrem. Adică nici prea grele, nici prea ușoare. În plus, aveau scopuri pe termen scurt foarte clare și primeau un feedback imediat. Astfel, deveneau conștienți de progres.

Toți oamenii care au trăit starea de flow și au vorbit despre ea au descris-o ca fiind foarte plăcută. Se aflau în control și primeau mereu feedback.

Inducerea stării de flow

Următorul pas, pentru psihologi, a fost să afle cum s-ar putea crea, controla și înțelege starea de descrisă de conceptul flow, astfel încât oamenii s-o experimenteze mai des și să obțină performanță. Psihologii au privit astfel cu mai multă atenție performanța în diferite domenii, care sunt orientarea spre scop, dar și creativitatea, atenția și puterea de concentrarea și focalizare a atenției și emoțiile.

Conceptul flow a căpătat și mai multă vizibilitate atunci cînd a fost înțeles ca fiind starea creată de motivații intrinseci.

De asemenea, comceptul flow a devenit o parte esențială datorită materializării într-o viață cu sens.  O viață în care ne folosim abilitățile și punctele tari pentru ceva mai mare decât noi, pentru un scop, astfel încât nu ne mai preocupă grijile banale de zi cu zi. Un astfel de demers este cel care poate genera starea de flow, care să definească activitatea fie ea de plăcere sau profesională.

A înțelege cum să obții o stare de flow și cum să o menții a devenit modalitatea de a te bucura de activitățile în care te implici.

👉 Trecut, prezent sau viitor? Unde trăiești cu adevărat

conceptul flow

Conceptul flow. O experiență autotelică

Csíkszentmihályi spune că fluxul este o stare autotelică, adică este plăcută, provoacă bucurie și este motivantă intrinsec.

Termenul de autotelic vine din grecescul „auto” (care înseamnă „propriu”) și „telos” (care înseamnă „scop” sau „finalitate”). În contextul conceptului de flow dezvoltat de Mihaly Csikszentmihalyi, o activitate este considerată autotelică atunci când își are scopul în ea însăși, fiind satisfăcătoare în mod intrinsec, indiferent de eventualele recompense externe sau de beneficii secundare.

O activitate autotelică este una în care persoana se angajează pentru că îi aduce plăcere și satisfacție, nu doar pentru că își propune să obțină ceva din afara acelei activități. Aceasta implică că activitatea în sine este considerată suficient de valoroasă pentru a justifica investirea timpului și a efortului în ea, independent de eventualele consecințe externe.

De exemplu, practicarea artei, a muzicii, a sporturilor sau a scrisului pot fi considerate activități autotelice pentru unele persoane, deoarece aceste activități le oferă o satisfacție intrinsecă și o plăcere personală, indiferent de recunoașterea sau recompensele externe.

Într-o stare de flow, activitățile autotelice devin mai ușor de atins, deoarece persoana este complet absorbită în ceea ce face, fără a fi distrasă de gânduri sau preocupări externe. Această stare de autotelicitate poate contribui la o experiență profundă de satisfacție și împlinire personală și definește conceptul de flow.

Bucuria de a face ce faci și atât!

Când știi că ce ai de făcut este posibil, îți place, deși este dificil, iar senzația de timp dispare, atunci intri în stare de flow. Uiți de tine și te simți o parte a ceva mai mare, mai important. Scopul intrării în această stare este de a ne îmbogăți experiența, de a face lucruri pe care le iubim.

Cum obții starea de flow conștient

Există mai multe activități fizice care te ajută să atingi această stare și să o menții.

  • Yoga: respirația controlată și un loc liniștit sunt condiții excelente pentru a te concentra pe aici și acum.
  • Înotul: este un tip de mișcare care, iarăși, te ajută să-ți urmărești respirația. În plus, nu prea are ce să-ți distragă atenția când ești în apă.
  • Alergatul: te ajută să-ți găsești echilibrul între efort și plăcere și astfel ajungi rapid în flow.
  • Cățăratul pe stânci este o altă activitate care te ancorează complet în momentul prezent. Însă acestea sunt doar câteva exemple și fiecare om își poate găsi activitatea care îl aduce rapid în flux.

Există, desigur, și declanșatori psihologici.

  • Concentrarea intensă asupra unei sarcini, de pildă, ne împiedică să facem altceva și induce fluxul.
  • Claritatea scopului propus este un alt factor important care ajută obținerea starii definite de conceptul de flow. Știiexact ceea ce ai de făcut.
  • Sarcina pe care o execuți trebuie să fie clară, astfel ca mintea să rămână concentrată pe momentul prezent sau să fie foarte familiară ori să producă plăcere.
  • Feedbackul imediat este esențial, deoarece ne spune cum putem îmbunătăți ceea ce facem. De asemenea, el ne aliniază atenția și conștiința momentului.
  • Provocarea trebuie să fie pe măsura abilităților. Sarcinile prea dificile ne fac să ne simțim copleșiți, iar cele prea simple ne plictisesc. Un scop bun trebuie să fie între aceste două extreme.

O viață mai împlinită și trăită mai intens

Dacă reușești să aduci în viața ta această stare, dacă o vei cultiva și menține cât mai mult timp, acasă, la serviciu și în viața socială, vei observa că sentimentul subiectiv al împlinirii și bunăstării, dar și stima de sine vor crește.

Găsește activitatea în care te poți implica cu plăcere, la nivelul abilităților tale, și practică din ce în ce mai des orientarea atenției pe momentul prezent. Doar de atât este nevoie pentru a fi în flux și pentru a fi fericit.

Sursa foto: 123rf.com

Lasa-ne un comentariu

* Prin utilizarea acestui formular sunteți de acord cu stocarea și utilizarea datelor dumneavoastră de către acest site web.

Articole similare

Acest site web folosește cookie-uri pentru a vă îmbunătăți experiența. Vom presupune că sunteți de acord cu acest lucru, dar puteți renunța dacă doriți. Accepta Mai multe

Politica de cookies