fbpx
Acasa Sănătate Astenia vs depresia de primăvară. Cauze și soluții

Astenia vs depresia de primăvară. Cauze și soluții

Autor: Andrei Toma
0 comentariu 309 vizualizari 14 minute timp estimat

Primăvara este o bucurie, dar asta până trebuie să înfrunți astenia de primăvară. Problemă relative frecventă, care poate afecta pe oricine, astenia de primăvară se instalează pe la mijlocul lui februarie și poate fi o reală problemă care îți sabotează randamentul , până spre finalul lunii aprilie. 

Este bine de știut că există diferențe importante între astenia de primăvară și depresia de primăvară. Aceasta din urmă este o afecțiune sezonieră care se poate instala în perioadele de tranziție între perioada caldă și cea rece, adică atât primăvara cât și toamna. Depresia de primăvară este copia în oglindă a celei de toamnă și se mai numește și tulburare afectivă sezonieră și implica simptome care apar și dispar pe măsură ce anotimpurile se schimbă.

Ce este astenia de primăvară 

Astenia de primăvară este o formă de tulburare afectivă sezonieră cu simptome relativ ușoare, pe care o poți depăși fără să ai nevoie de sport medical și, până la un punct este o reacția aproape normală a organismului la schimbarea anotimpurilor care are impact și la nivel fiziologic.

Astenia de primăvară este un fel de conflict interior, motivat pe de o parte de un deficit de serotonină, pe care majoritatea dintre noi îl au la finalul ierni, pe de alta de un exces de melatonină. Serotonina, numită și hormonul fericirii, este un neurotransmițător, iar sinteza acesteia în organism este dependentă de lumina directă a soarelui. Deficitul de lumină din perioada de iarnă poate fi una dintre explicații. La aceasta se adaugă o secreție crescută de melatonină, așa numitul hormon al somnului. 

Peste toate se așează și o oarecare inerție a organismului, care are nevoie de puțin timp pentru a se adapta la alte perioade de lumină și întuneric, la alte temperaturi și a aduce la echilibrul ideal, în funcție de acestea, raportul dintre serotonină și melatoniă. Timpul, blândețea și sportul pe care-l oferi organismului tpu sunt cheile care te vor ajuta să depășești cu bine episodul primăvăratec al asteniei. 

👉 Cum controlezi stresul. 3 strategii simple de folos inclusiv in perioade de astenie și depresie sezonieră

depresia de primavara

Depresia de primăvară sau depresia sezonieră

În linii mari simptomele sunt asemănătoare cu cele ale asteniei, dar mai intense. Mai mult, durează mai mult, iar soluțiile care atenuează astenia de primăvară sunt deseori ineficiente sau au rezultate nesatisfăcătoare. Se adaugă în pleiada de simptome anxietatea și o stare de tristețe nejustificată sau dispoziție depresivă, lipsă de energie, pierderea interesului sau plăcerii în activități obișnuite, tulburări de somn (insomnie sau somn excesiv), modificări ale apetitului (creștere sau scădere), dificultăți de concentrare și sentimente de lipsă de speranță sau inutilitate.

Diagnosticul de depresie de primăvară este confirmat dacă simptomele apar în aceeași perioadă din an, timp de cel puțin doi ani la rând. Cauzele sunt aceleași cu cele ale asteniei, dar dezechilibrul dintre serotonina și melatoniă este mai accentuat, iar organismul nu mai are resursele necesare pentru a-l compensa 

Tratamentul pentru depresia de primăvară poate implica diverse metode, inclusiv terapie cognitiv-comportamentală, terapie de lumină (expunerea la lumină artificială cu spectru complet), medicație antidepresivă și modificări ale stilului de viață, cum ar fi exercițiile fizice regulate și gestionarea stresului. Suportul medical este necesar, tratamentul adecvat fiind important pentru a gestiona simptomele în mod eficient.

Când devine depresia sezonieră o problemă

Depresia sezonieră debutează mereu cu simptomele ușoare ale asteniei. Ulterior acestea se accentuează. Dacă astenia de primăvară trece cu puțină grijă față de propria persoană, în cel mult 4-6 săptămâni, iar simptomele sunt ușor de gestionat chiar și în cele mai rele zile, depresia durează peste limita a 6 săptămâni, simptomele se agravează și sunt greu sau chiar imposibil de controlat. 

Tulburarea depresivă sezonieră este mai des la femei și apare mai frecvent la adulții mai tineri decât la adulții mai în vârstă. Există și o serie de factori de risc care pot accentua manifestările și crește predispoziția pentru depresia sezonieră, astfel: 

  • istoric familial; 
  • istoric personal de tulburare depresivă majoră; 
  • nivel scăzut de vitamina D. 

👉 Cât durează o cură cu vitamina D și de ce este importantă în perioada acesta din an

Cum faci față asteniei de primăvară

Astenia de primăvară se manifestă prin oboseală, somnolență, uneori insomnie, lipsa apetitului sau, din contră, poftă de mâncare crescută și un interes aparte pentru unele categorii de alimente (carbohidrați, grăsimi). Alte simptome pot să includă deficitul de atenție, lipsa de motivație,  dureri musculare difuze, dureri de cap, tristețe și o stare de apatie fără motiv. 

Specific este faptul că oricare dintre aceste semne sunt ușoare și nu creează dificultăți majore, poate cu excepția faptului că impun mai mult efort pentru a face față de rutina și obligațiile zilnice. Iar acest efort în plus este chiar unul dintre factorii care aduc suplimentul de presiune care întreține efectele fiziologice ale asteniei de primăvară și construiesc un cerc vicios, care prelungește simptomele.  

astenia de primavara

Cum depășești mai ușor astenia de primăvară

Cel mai bun sfat pe care-l poți primi este să-i oferi organismului tău timpul de care are nevoie pentru a se adapta la noul sezon. Pe lângă evitarea oricăror excese care să facă tranziția mai dificilă, următoarele sfaturi îți vor fi de folos. 

Dormi ca sa învingi astenia de primăvară

Domnul este un veritabil medicament care luptă eficient cu astenia de primăvară. Totuși este important să respecți limita a 7-8 ore de somn pe zi. Deși este un suport, somnul în exces nu te va ajuta. Culcă-te mai devreme și scoală-te la ore mai mici. În felul acesta vei profita din plin de lumina naturală. 

Mișcare

Dacă ai obișnuința de a face mișcare încearcă să muți o parte din sesiunile de activitate fizică în aer liber, la mijlocul zilei. Este indicat să nu te suprasoliciți. Alege mersul pe jos în aer liber, oridecateori este posibil. Este o terapie excelentă pentru astenia de primăvară. 

Încearcă să incluzi în program, de două-trei ori pe săptămână mai ales în cursul lunii marie (considerată a fi perioada în care manifestările asteniei de primăvară sunt intense), exerciții fizice moderate, care să dureze 40-50 de minute. Acestea stimulează sinteza de endorfine, deci și serotonină, și stimulează senzația de bine. Regula de bază este să eviți sedentarismul, chiar dacă te simți obosită și fără vlagă. 

Limitează consumul de energizante 

Cafeaua și ciocolată pot fi tonice excelente, dar nu le utiliza în exces doar pentru a rămâne activă, atunci când evident ești obosită. Există riscul să accentueze oboseala și să ducă la epuizare. Optează pentru un consum mai mare de apă. Alege apa carbogazoasă pentru ca este un tonic absolut neutru. Optează pentru sucuri proaspete de fructe, dar fără a exagera – pentru că sunt bogate în zaharuri și calorii. 

Activități plăcute

Odihnește-te practicând activități care-ți fac plăcere și care îți oferă satisfacții. Lectura unei cărți bune, grădinăritul, pictură sau orice alt hobby te pasionează. Evită ecranele și limitează timpul pe care-l petreci în fața televizorului. La fel, limitează informațiile toxice, știrile care induc stres și anxietate. 

Dieta utilă în astenia și depresia de primăvară

Ceea ce mâncăm este ceea ce suntem, iar în perioada de tranziție dintre iarnă și varp, dieta este un sport esențial pentru starea de bine. Astenia de primăvară accentuează nevoie de carbohidrați și zaharuri. Nu vei putea face tentației, așa că cea mai bună soluție este să-ți oferi ceea ce simți că ai nevoie. Dar, optează pentru carbohidrați sănătoși proveniți din legume, cereale integrale. Alege grăsimi sănătoase din pește și ouă. 

Pofta de dulce poate fi depășită cu fructe proaspete dulci, cu fructe uscate și puțină ciocolată neagră. Completează cu nuci și seminte și evită alcoolul 

Ai grijă de tine  

Toate procedurile de înfrumusețate de îngrijire sunt binevenite. Acestea susțin atât fizicul, cât și psihicul. Fie că apelezi la profesioniști, fie te răsfeți acasă orice gest care poate contribui la bunăstarea ta estetică va aduce beneficii și celei psihice. Tunde-te, schimbă-ți culoare părului, încearcă o coafură nouă. Poți adopta un alt stil de machiaj sau o altă abordare a vestimentației. 

Suplimente de energie pentru astenia de primăvară

Suplimentele pe bază de plante contribuie și ele la furnizarea zilnică de energie. Utilizarea suplimentelor alimentare este o soluție, mai ales a celor care au conținut ridicat de minerale și vitamine, cu efect regenerant și tonic, extrem de utile în perioada convalescenței.

Lăptișor de matcă, bijuteria stupului – Hrana reginei stupului este un concentrat nutritiv și energetic produs de albinele de lucru și nu poate fi reprodus nici din produse naturale, nici în laborator. Conține vitamine din grupul B, minerale și oligoelemente (fier, cupru, potasiu, fosfor), aminoacizi și acizi grași esențiali.

Ginseng, un revitalizant milenar – Acesta e folosit de secole în China, pentru proprietățile sale de mineralizare, dar și ca afrodiziac. Rădăcina sa este bogată în substanțe care exercită o acțiune tonică și revitalizantă dovedită, astfel îmbunătățindu-se starea fizică și intelectuală. De asemenea, conține aminoacizi și vitaminele B și C.

Spirulina, alga albastră – Conține 65% proteine valoroase și cantități importante de vitamine (A, E, D, K), în special B12. De asemenea, abundă în minerale și oligoelemente, dintre care cele mai importante sunt calciul, sodiul, fierul, potasiul, manganul, cromul, seleniul, zincul, cuprul, precum și acizi grași polinesaturați. Spirulina este bună în dietele hipocalorice și dezechilibrate, persoanelor în vârstă, copiilor, dar și atleților. Spirulina are ca efect adaptarea la stres și regenerarea sistemului nervos, este afrodiziac, imunostimulent, antiinflamator și antitumoral.

Toți avem zile mai bune și mai puțin bune. Mai mult, pot fi săptămâni în care suntem apatici și plictisiți și multe zile la rând în care ne simțim în formă maximă. Și este normal. Dacă primăvară te face să te simți mai apatică și lipsită de vlagă, nu înseamnă că așa va fi tot sezonul. Ciclicitatea este un fenomen firesc în natură, iar noi suntem complet dependenți de tot ceea ce este în jurul nostru, așa că și oscilațiile sunt normală.

  • Sursa foto: pixabay.com
  • Sursa info: healthline.com

 

Lasa-ne un comentariu

* Prin utilizarea acestui formular sunteți de acord cu stocarea și utilizarea datelor dumneavoastră de către acest site web.

Articole similare

Acest site web folosește cookie-uri pentru a vă îmbunătăți experiența. Vom presupune că sunteți de acord cu acest lucru, dar puteți renunța dacă doriți. Accepta Mai multe

Politica de cookies