fbpx
Acasa LifestyleCarieră Cum construiești un brand personal

Cum construiești un brand personal

… și de ce ai nevoie de el

Autor: Andrei Toma
0 comentariu 3,6K vizualizari 14 minute timp estimat

Dacă asociezi ideea de brand personal cu cea a mărcilor pe care le vezi promovate în reclame să știi ai o idee corectă despre ceea ce este un brandul personal, pentru că principiul este aproape același. Ca să înțelegi cum construiești un brand personal, trebuie să pleci de la ideea că acesta arată ceea ce ești, ceea ce poți și ce vrei să afle oamenii – alții decât cei din cercul tău apropiat și familia –  despre tine. 

Când vezi numele unei mărci, știi exact ce reprezintă și ce oferă. Când întâlnești numele unei persoane publice, a unei celebrități, știi exact cine este și ce face, pentru că sunt reprezentați de un brand personal. Nu doar ei au nevoie de o astfel de carte de vizită, ci și tu, ca persoană fizică.

Ce este un brand personal

Brandul personal este ceea ce oamenii înțeleg despre tine atunci când îți văd numele sau fotografia, fie că este vorba despre mediul online, în general, de la rețele sociale, la blogul tău, sau de comentariile și opiniile pe care le exprimi pe diverse site-uri. Pentru că te reprezintă și este marca ta, modul cum construiești un brand personal îți poate susține CV-ul și este modalitatea prin care stabilești conexiuni potențial utile pentru profesia și activitatea ta. 

Toate acestea sunt motive temeinice pentru a acorda atenție acestei imagini de sine pe care ai posibilitatea de a construi și promova. Pentru că brandul personal este un fel de boost care amplifică potențialul tău ca îți completează și susține CV-ul. Îți va fi de folos în stabilirea relațiilor profesionale, în ascensiunea în carieră, în găsirea unui loc de muncă și poate fi un instrument valoros care-ți promovează obiectivele.

Trebuie să vezi brandul personal ca fiind povestea ta, care vorbește comunității largi (mult mai largi decât cercul tău de amici și prieteni și mult peste grupul colegilor de la job), despre talentele și valorile pe care le reprezinți. 

De ce este necesar să ai un brand personal

Unul dintre motive este că toată lumea (sau, dacă vrei foarte multă rigoare, oricine are un cont de social media) are un brand personal. Acesta apare în momentul în care te-ai înregistrat pe oricare dintre rețelele sociale existente azi. Acolo te prezinți, interacționezi, îți expui opiniile, calitățile, reușitele și, probabil, insuccesele.  

În momentul în care devii atentă cu ceea ce ai expus despre tine, ai trecut deja la etapa următoare când controlezi modul în care te promovezi, astfel că poți gestiona acțiunile și alegerile pe care le faci cu scopul de a-ți alcătui o imagine de credibilitate și încredere. Brandul tău personal este despre tine,  scopul central fiind acela de a te conecta cu ceilalți, urmărind ceea ce-ți poate aduce beneficii și rezonează cu tine.

Dacă reușești să-ți creezi o marcă personală puternică aceasta devine simultan un suport, un aliat, un ajutor pentru cariera ta, pentru viața ta, în general. Îți adaugă plus valoare și vorbește lumii despre tine, de la modul în care interacționezi în online, până la paleta de culori, muzica și filme care-ți plac ori cărțile pe care le-ai citit. 

Seth Godin a spus odată: „Un brand este ansamblul de așteptări, amintiri, povești și relații care, luate împreună, țin cont de decizia consumatorului de a alege un produs sau serviciu în detrimentul altuia”. Definiția dată de Seth, din cartea „Hopul” (pe care Seth o prezintă ca fiind „O cărticică din care înveți când să renunți și când să perseverezi”), se aplică și celei mai faimoase companii care produce sucuri, dar și ție, ca individ unic și irepetabil în societate. Modul în care îți construiești brandul personal, poate contribui la decizia unei terțe persoane de a te urma, de a te alege, de a te angaja sau de a lucra pentru tine. 

Brandul personal trebuie să fie convingător

Nu-i așa că identifici imediat conturile fantomă sau false de pe Facebook? Se întâmplă asta pentru unul dintre marile atuuri ale omului este autenticitatea. Un brand convingător rezonează cu publicul căruia i se adresează, este original și, mai ales, autentic. 

Marca ta personală va fi una recunoscută atunci când exprimă valorile tale și conexiunea ta cu anumite domenii. Iar toate acestea se relevă prin postările pe care le faci pe blogul personal, prin structura profilului pe care ți-l construiești pe Linkedin (mai ales, aici) ori pe oricare altă rețea socială. 

Cele mai bune mărci personale au o perspectivă unică, argumentată, reală și onestă. În plus, folosesc o exprimare corectă, naturală, interacționează cu urmăritorii sau prietenii din lumea virtuală (fie că sunt cunoscuți sau nu și în viața reală), iar asta le conferă credibilitate.

Cum arată un brand personal eficient

Deși fiecare dintre noi este unic, există câteva componente comune care definesc o marcă personală puternică și, mai ales, eficientă. Iar eficiența se materializează în oportunități profesionale și personale. Indiferent dacă vrei să devii un influencer sau doar să dobândești notorietate într-un anume domeniu (în preparatul torturilor, croșetatul botoșeilor pentru bebeluși sau cultura plantelor aromatice, de exemplu), ori doar să-ți promovezi abilitățile și opiniile, trebuie să ai un brand personal eficient. Cum construiești un brand personal eficient?  

  • Fii autentică și nu-ți falsifica imaginea. Este posibil ca un timp să poți convinge și cu o imagine de fine (nu doar fotografică) falsă. Dar, mai devreme sau mai târziu vor apere inconsecvențe care te vor trăda, iar asta te descalifică.  
  • Expune valorile în care crezi. În funcție de acestea vei găsi oameni care să se asocieze cu tine. De exemplu, un scriitor îți va promova romanul, un editor, revistele la care lucrează, un om de afaceri, domeniul sau industria în care activează, un influencer reputația de critic de modă, film și așa mai departe. 
  • Respectă-ți principiile în care crezi. Marca personală nu este doar un scop în obținerea succesului, așa că fii curajoasă și spune clar în ce crezi și în ce nu, fie că este vorba despre echipa de fotbal, un partid politic sau un principiu social. 
  • Pune-te în evidență. Sunt o mulțime de oameni care fac bine ceea ce fac, deci trebuie să găsești elementele care să te prezinte ca fiind unică. Acestea sunt cele ce te scot în evidență și te personalizează. Poate fi grădina ta cu trandafiri, balconul perfect amenajat, un pulovă tricotat, o pictură, o poveste frumos spusă, o fotografie. Atâta vreme cât sunt ale tale, te vor evidenția. 
Cum construiești un brand personal

Arată lumii cea mai bună versiune a ta

Cum îți construiești un brand personal

Chiar dacă pare dificil, crearea unui brand personal este un demers accesibil. Mulți dintre noi facem asta, cu succes, pe propriile contul de socializare. Este însă important să știi de unde începi și cum progresezi. Poate că nu vom ajunge niciunul dintre noi să fim competitori direcți cu Oprah Winfrey, dar asta nu înseamnă că nu putem încerca. Unul dintre sfaturile cele mai bune este acela de a te inspira din modul în care se prezintă persoanele cunoscute care îți plac și cu a căror voce și atitudine rezonezi. 

Să nu fim înțeleși greșit. Îndemnul nu este de a le copia. Ci de a analiza ce, de ce și cum fac alții și a culege din asta ceea ce ți se potrivește, ceea ce corespunde cu stilul și personalitatea ta. Și nici nu te îndemnăm să devii influencer, ci doar să te promovezi pe sine. 

Regulile, sfaturile și strategiile care pot ajuta la construirea unui brand personal puternic sunt numeroase și variate. Am selectat câteva dintre ele, utile oricui urmărește întreprinderea unui astfel de demers în mod pragmatic. 

Fii consecventă cu mesajul tău

În jurul nostru, în media, în online, pe rețelele sociale sunt promovate mii și mii de informații din toate domeniile. Personalizează brandul tău axându-te pe câteva idei. Un mesaj concentrat va atrage atenția. Cele mai bune mărci personale sunt mereu foarte specifice. 

Creează o imagine personală originală și autentică

Atunci când ești autentic, ai un stil bine definit de a comunica, un domeniu pe care-l stăpânești bine, astfel că-ți va fi mult mai ușor să-ți gestionezi brandul personal. Vei avea idei, vei fi inspirată și conținutul pe care-l creezi va fi original, real și, deci, autentic. 

O astfel de abordare te ajută să-ți câștigi și construiești o reputație, să fi recunoscută ca un expert în domeniul său. De cele mai multe ori această strategie este o veritabilă trambulină pentru că mai departe vor face ceea ce trebuie motoarele de căutare și algoritmii rețelelor sociale. 

Brandul personal vorbește despre tine

Povești reale, istorii, situații, descrie momente, evenimente. Nu este nevoie să fie literatură, dar trebuie scrise logic și corect. Este una dintre căile care atrag atenția asupra ta, pentru că nimeni nu este interesat de o marca care doar își strigă propriul nume. Ai posibilitatea de a spune povești folosind filmulețe sau fotografii. Funcțiile telefonului tău te pot ajuta, mai ales dacă treci și dincolo de selfie-uri. 

Construiește un brand personal pozitiv 

Indiferent de cariera ta, indiferent de domeniul de interes pe care îți construiești brandul personal, urmărește să generezi un impact pozitiv. Reputația celor care generează bine este mereu mai mare decât acelor neutri ori tăcuți. Binele și frumosul sunt în natura umană și vor fi mereu  elemente care atrag, indiferent unde, cum și când. 

În plus, străduiește-te să menții o atitudine pozitivă. Este o cale sigura care aduce beneficii și ție, și altora. 

Brandul personal este o extensie a ta. Te reprezintă, dar poate fi mereu adaptat la necesități. Scopul lui este de a-ți scoate în evidență punctele forte, elementele care te evidențiază din punct de vedere profesional, social și uman. Arată cine ești, astfel încât să fie vizibilă cea mai bună variantă a ta.

👉 Importanța unui coach de dezvoltare personală și business: când și de ce ai nevoie de ghidaj specializat

Sursa foto: 123rf.com

Lasa-ne un comentariu

* Prin utilizarea acestui formular sunteți de acord cu stocarea și utilizarea datelor dumneavoastră de către acest site web.

Articole similare

Acest site web folosește cookie-uri pentru a vă îmbunătăți experiența. Vom presupune că sunteți de acord cu acest lucru, dar puteți renunța dacă doriți. Accepta Mai multe

Politica de cookies