fbpx
Acasa SănătateMedical Ceai de scorțișoară. Beneficii, câteva contraindicații și limitări

Ceai de scorțișoară. Beneficii, câteva contraindicații și limitări

Autor: Andrei Toma
0 comentariu 2,2K vizualizari 10 minute timp estimat

Există un interes crescut pentru consumul de ceai de scorțișoară, căruia îi sunt atribuite numeroase beneficii.  Scorțișoara este undeva la limita dintre condiment și medicament. Una dintre proprietățile dovedite este aceea de a crește temperatura corpului, prin activarea circulației sângelui la nivel periferic, în capilarele mici. Aceast efect – care nu aparține doar scorțișoarei – a inclus-o pe lista medicamentelor care vindecă răceala și bolile provocate de frig și umezeală. Beneficiile există, dar sunt încă insuficinet studiate pentru a fi cu adevărat o certitudine. Vorbim despre toate acestea, în cele ce urmează. 

Scorțișoara este coaja scorțișorului, un arbore mic, mereu verde, ca și bradul de Crăciun, razuită, în așa fel încât să nu afecteze arborele. Scoarța copacului este uscată sub formă de bețișoare rulate sau este măcinată. În Europa, scorțișoara este folosită mai mult la deserturi, dar în țările orientale este un condiment frecvent utilizat la prepararea mâncărurilor de bază. Puțini știu, dar se potrivește foarte bine în mâncărurile cu sos și carnea de pui și de curcan.

5 beneficii studiate ale ceaiului de scorțișoară

Ceaiul de scorțișoară este o băutură reconfortantă care are o varietate de beneficii pentru sănătate. Deși, în general, este sigur dacă este consumat în cantități mici și ocazional, există unele riscuri care trebuie cunoscute și evitate. Pudra adăugată în diverse preparate și ceaiul de scorțișoară, preparat din pudră sau bețișoare, au mai multe beneficii, datorită compușilor care pot îmbunătăți sănătatea inimii, pot atenua crampele menstruale și reduc inflamația și nivelul de zahăr din sânge.

Sursă de antioxidanți

Ceaiul de scorțișoară este o sursă bună de antioxidanți care luptă împotriva oxidarii cauzate de radicalii liberi, molecule care dăunează celulelor și generează diferite boli. Antioxidanții din scorțișoară sunt polifenoli.  Un studiu care compară activitatea antioxidantă a 26 de condimente a raportat că scorțișoara este depășită doar de cuișoare și oregano.

În plus, cercetările arată că ceaiul de scorțișoară poate crește capacitatea antioxidantă totală (TAC), care este o măsură a cantității de radicali liberi pe care organismul o poate anihila fără să aibă de suferit.

Ar putea reduce inflamațiile

Studiile mai sugerează că unii compușii din scorțișoară pot reduce markerii inflamației. Acest lucru poate fi extrem de benefic, având în vedere că inflamația cronică se află la rădăcina multor boli cronice, inclusiv a bolilor de inimă. O altă categorie de studii par să confirme că scorțișoara poate reduce tensiunea arterială, precum și nivelurile de trigliceride și colesterol LDL (așa numitul colesterol rău). Efectele se manifestă prin stimularea circulației sanguine și prin antrenarea depozitelor adipoase din interiorul lumenului vaselor de sânge. Practic scorțișoara curăță vasele de sânge și crește elasticitatea acestora, exact la fel cum fac medicamentele de sinteză pentru tensiune arterială.  

Mai multe studii au arătat că includerea în alimentație a doar 120 mg de scorțișoară – echivalentul unui vârf de linguriță de pudră – în fiecare zi, ar putea să fie suficient pentru a obține aceste beneficii.

Totuși, scorțișoara conține și cantități mari de cumarine naturale, care deși combat formarea cheagurilor de sânge pot afecta funcția hepatică și cresc riscul de sângerare, așa că distanța dintre bine și rău este relativ mică. 

Poate ajuta la reducerea glicemiei

Scorțișoara poate oferi efecte antidiabetice puternice prin scăderea nivelului de zahăr din sânge. Acest condiment pare să acționeze într-o manieră similară cu cea a insulinei, hormonul responsabil pentru eliminarea zahărului din sânge și în țesuturi. În plus, compușii găsiți în scorțișoară pot contribui și mai mult la scăderea nivelului de zahăr din sânge prin reducerea rezistenței la insulină, crescând astfel eficacitatea acesteia. 

Există și dovezi certe că un consum moderat de ceai de scorțișoară poate menține nivelul zahărului din sânge ăn limite normale. Efectele se obțin din consumul unei cești de ceai, zilnic. 

Poate susține scăderea în greutate

Ceaiul de scorțișoară este adesea promovat ca fiind o soluție pentru slăbit, iar acest fapt a contribuit exploziv la interesul pentru acest condiment. Unele studii au legat aportul de scorțișoară cu pierderea de grăsime din zona abdominală. Totuși, nu există o dovadă certă care să lege efecte în acest sens ale ceaiului de scorțișoară sau pentru consumul de pudră de scorțișoară. 

Este bine de știut că, nu există niciun medicament sau aliment care să ducă la scăderea în greutate în absența unui stil de viață sănătos și a unei diete echilibrate. Mai mult, nu trebuie uitat că un consum exagerat de scorțișoară poate fi dăunător, și poate provoca sau agrava boli hepatice. 

Acest lucru este valabil mai ales pentru scorțișoara Cassia, care conține de până la 63 de ori mai multă cumarină decât scorțișoara de Ceylon.

Inamicul dovedit al bacteriilor 

Scorțișoara are puternice proprietăți  antibacteriene și antifungice, iar aceasta este o certitudine. De exemplu, cercetările arată că cinnamaldehida, principala componentă activă a scorțișoarei, previne creșterea diferitelor bacterii, ciuperci și mucegaiuri. Este unul dintre motivele pentru care se recomandă adăugarea de scorțișoară în gemuri, dulcețuri, fie în compoziția acestora, fie presărată deasupra conținutului din borcane, pentru a preveni alterarea acestora.

Sorțișoara se dovedește activă față de bacterii comune din categoriile: Staphylococcus, Salmonella și E.coli. Efectele antibacteriene ale scorțișoarei pot ajuta la reducerea respirației urât mirositoare și, se pare că, pot preveni apariția cariilor dentare. 

Alte beneficii potențiale al ceaiul de scorțișoară:

  • luptă împotriva îmbătrânirii pielii;
  • poate stimula sinteza de colagenul; 
  • crește elasticitatea și hidratarea pielii;
  • poate proteja celulele creierului de la boala Alzheimer și îmbunătățește funcția motrică la cei cu Parkinson; 
  • reduce acneea.

Compuși extrași din scorțișoară sunt incluși în unele preparate cosmetice și în suplimente alimentare.

👉 Scorțișoara este pe lista celor  21 de condimente sănătoase pe care să le folosești de sărbători

Ușor de adăugat în dietă

Ceaiul de scorțișoară este ușor de făcut. Cel mai simplu mod de a prepara această băutură este să adăugi 1 linguriță de scorțișoară măcinată la o cană de apă fiartă și să amesteci. De asemenea, poți face ceai de scorțișoară prin înmuierea unui baton de scorțișoară în apă clocotită timp de 10-15 minute. Îl poți bea cald sau rece. este aromat, ușor dulceag, în mod natural și are un gust foarte plăcut

Ceaiul de scorțișoară nu conține cofeină, așa că poate fi consumat oricând pe parcursul zilei, dar poate fi mai eficient după masă. Este indicat în stări gripale, febră și răceala. Nu te va vindeca, dar îți va da  o stare mai bună și va ameliora unele dintre simptome. 

Ocazional oricine poate bea o ceașcă de ceai de scorțișoară pentru aroma și gustul bun. Nu este însă recomandat consumul zilnic pe perioade lungi și nici mai mult de două cești pe zi. Nu există, cel puțin în prezent, studii care să ateste care sunt cantitățile de scorțișoară care pot fi consumate fără riscuri și pe ce perioadă de timp.  

Ceaiul de scorțișoară este complet contraindicat femeilor însărcinate, persoanelor dependente de einsulină, altfel decât cu recomandarea medicului, celor care au probleme hepatice și boli de coagulare ale sângelui.

  • Sursa info:  healthline.com
  • Sursa foto: 123rf.com

 

Lasa-ne un comentariu

* Prin utilizarea acestui formular sunteți de acord cu stocarea și utilizarea datelor dumneavoastră de către acest site web.

Articole similare

Acest site web folosește cookie-uri pentru a vă îmbunătăți experiența. Vom presupune că sunteți de acord cu acest lucru, dar puteți renunța dacă doriți. Accepta Mai multe

Politica de cookies